شامپو بدون سولفات

ساناز برومندی
10 آذر, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

فهرست مطالب

شامپو بدون سولفات

شامپو بدون سولفات امروزه در صنعت محصولات مراقبت از مو رشد چشمگیری داشته‌ است. آیا علت این موضوع را می‌دانید؟ آیا ما واقعاً به شامپوی حاوی سولفات نیاز داریم یا شامپو بدون سولفات هم می‌تواند مو را به همان اندازه تمیز کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا درباره سولفات، علت وجود آن‌ در محصولات مراقبت از مو و افرادی که نباید از شامپوهای حاوی سولفات استفاده کنند، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شامپو بدون سولفات-شامپو سولفات- شامپو فری سولفات

شامپو بدون سولفات چیست ؟

اگر پوست و موی حساسی دارید و با استفاده از شامپو سولفات دچار عوارض جانبی شده‌اید، شامپو بدون سولفات را امتحان کنید و ببینید علائم شما باقی می‌مانند یا برطرف می‌شوند.

انواع مختلفی از شامپو بدون سولفات وجود دارد؛ با این‌حال مهم است به یاد داشته باشید که بسیاری از این محصولات همچنان حاوی ترکیبات شیمیایی شبیه به سولفات هستند.

اگر پوست‌ و موی بسیار حساسی دارید، باید از محصولات طبیعی‌ و شامپو بدون سولفات استفاده کنید تا دچار عوارض جانبی نشوید.

ممکن است استفاده از شامپو بدون سولفات در ابتدا متفاوت به نظر بیاید. به طور مثال، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا شامپو کف کند (البته در محصولات برتر، از مواد طبیعی برای ایجاد کف و بهتر پخش شدن شامپو روی موها استفاده می‌شود) و باید از مقدار شامپوی بیشتری برای تمیز کردن کامل موهایتان استفاده کنید. همچنین باید وقت بیشتری را صرف آبکشی موهایتان کنید.

در صورتی که از شامپو بدون سولفات به شکل صحیح استفاده کنید، اثربخشی آن‌ در تمیز کردن موها به اندازه شامپوهای حاوی سولفات خواهد بود.

شامپوی سولفات دار برای چه افرادی مفید است؟

تاثیرات سولفات چندان قوی نیست و بیشتر افراد می‌توانند از تاثیرات مثبت شامپوی سولفات دار بهره ببرند. افرادی که موی بسیار چربی دارند یا دچار شوره مو هستند، ممکن است به این نتیجه برسند که شامپوی سولفات دار، تنها شامپویی‌ست که موی آن‌ها را به طور موثر تمیز می‌کند.

همچنین افرادی که از محصولات مراقبت از موی بدون نیاز به آب‌کشی مانند نرم‌کننده‌های پس از حمام (leave-in conditioner) بهره می‌برند، حتماً نیاز دارند بین دو تا چهار بار در ماه از شامپوی حاوی سولفات برای پاکسازی ساقه مو استفاده کنند.

در صورتی که از محصولات بدون نیاز به آبکشی روی موهایتان استفاده می‌کنید، اگر همیشه موهای خود را فقط با شامپو سولفات فری بشویید، به تدریج متوجه کدر و خشن شدن ساقه موهایتان خواهید شد. همچنین ممکن است متوجه شوید محصولاتی که قبلاً برای حالت دادن موهای خود استفاده می‌کردید، دیگر اثرگذاری سابق را ندارند. این مسئله به دلیل تجمع بقایای محصولات مراقبتی مانند نرم‌کننده‌ها و ماسک مو روی ساقه‌های مو رخ می‌دهد. موفرفری‌ها معمولاً بیشتر از سایرین درگیر این مشکل می‌شوند. زیرا موی فر به طور طبیعی خشک‌تر از سایر انواع مو است و نیاز بیشتری به محصولات مراقبتی نیز دارد.

شامپو بدون سولفات-شامپو سولفات- شامپو فری سولفات

شاید اصطلاح شامپوهای clarifying یا شفاف‌کننده را شنیده باشید، این‌ها همان شامپوهای حاوی سولفات هستند که برای پاک کردن باقی‌مانده‌های محصولات مراقبتی از روی ساقه مو استفاده می‌شوند. پاکسازی دوره‌ای ساقه مو باعث درخشندگی و شفاف شدن مو می‌شود.

چه کسانی نباید از شامپوی حاوی سولفات استفاده کنند؟

با وجود مزایای شامپو سولفات‌ دار، برخی افراد نباید از شامپوهای حاوی سولفات استفاده کنند و باید موهایشان را با شامپو بدون سولفات بشویند. این افراد عبارتند از:

  • افرادی که پوست حساس یا بیماری پوستی دارند

اگر پوست سر یا موهایتان حساس است، ممکن است در اثر استفاده از شامپوی حاوی سولفات، خشکی شدیدی را تجربه کنید. اگر دچار بیماری‌های پوستی، مانند اگزما و پسوریازیس هستید و از شامپوی حاوی سولفات استفاده می‌کنید، ممکن است بعد از استفاده در پوست کف سر خود خارش، قرمزی و یا ترک‌های ریزی را تجربه کنید. بنابراین اگر جزو افراد ذکرشده هستید، از شامپو بدون سولفات استفاده کنید.

  • افرادی که موی خشک و وز دارند

افرادی که به طور طبیعی موی خشک، فر یا وز دارند، نباید از شامپوهای حاوی سولفات استفاده کنند. سولفات با از بین بردن چربی‌ها و رطوبت طبیعی مو، خشکی و وز آن را زیاد ‌می‌کند. (در مورد پاکسازی موی فر با استفاده از clarifying shampoo در بخش قبل توضیح داده شد.)

  • افرادی که موی دکلره و رنگ‌شده دارند و یا از محصولات شیمیایی مو استفاده می‌کنند

اگر موهایتان را رنگ کرده‌اید یا آن‌ها را به طور مرتب صاف یا فر می‌کنید، از شامپوی حاوی سولفات استفاده نکنید؛ این فرایندهای شیمیایی می‌توانند به موهای رنگ شده شما آسیب بزنند. پیدا کردن روش‌های موثر برای جلوگیری از هرگونه استرس اضافی یا خشکی در مو، می‌تواند به حفظ سلامت آن کمک کند‌. شامپوهای حاوی سولفات همچنین باعث از بین رفتن سریع‌تر رنگ در موهای رنگ شده می‌شوند.

شامپو بدون سولفات-شامپو سولفات- شامپو فری سولفات

۸ فایده شامپو بدون سولفات

۱. حفظ چربی‌های طبیعی

یکی از مهم‌ترین فواید شامپوهای بدون سولفات، تمیز کردن مو و در عین حال حفظ درخشندگی طبیعی آن است. البته این موضوع در صورتی امکان‌پذیر است که چربی‌های طبیعی در مو حفظ شوند. شامپو بدون سولفات، تارهای مو را بدون از بین بردن چربی‌های ضروری آن تمیز می‌کنند‌.

۲. حفظ موثر رطوبت مو

مو باید مرطوب باشد تا دچار مشکلاتی مانند موخوره و شکنندگی نشود. شامپوهای حاوی سولفات رطوبت تارهای مو را از بین می‌برند و در نتیجه منجر به کدر و وز شدن آن می‌شوند. در عوض، شامپوهای فاقد سولفات به حفظ رطوبت طبیعی مو کمک می‌کنند.

۳‌. کاهش تحریک و التهاب

سولفات نوعی ماده شیمایی خشن است؛ به همین دلیل می‌تواند پوست سر را خشک و تحریک کند. در واقع همین موضوع باعث ایجاد التهاب می‌شود؛ در مقابل، محصولات فاقد سولفات ملایم هستند و با ملایمت و بدون ایجاد چنین مشکلاتی موی شما را تمیز می‌کنند.

۴‌. حفظ رنگ مو

رنگ کردن مو جزو روتین زندگی بسیاری از افراد، به ویژه خانم‌هاست. هرچند ماندگاری رنگ مو، به نحوه مراقبت شما از مو نیز بستگی دارد. استفاده از یک شامپوی فاقد سولفات خوب، ماندگاری رنگ مو را افزایش می‌دهد.

ماندگاری رنگ مو همچنین باعث می‌شود موهای خود را کمتر رنگ کنید، در نتیجه آسیب ناشی از افزایش دفعات رنگ مو نیز کاهش می‌یابد.

۵. بی‌خطر برای محیط زیست

شامپوها و نرم‌کننده‌های فاقد سولفات، به دلیل اینکه حاوی ترکیبات گیاهی هستند، برای محیط زیست خطری ندارند.

۶. مناسب برای افراد دارای پوست سر حساس

شامپو بدون سولفات، به دلیل ملایم بودن، شامپوی مناسبی است برای افرادی که پوست حساسی دارند.

۷. سبب سوزش چشم نمی‌شود

شامپوهای فاقد سولفات (در مقایسه با شامپوهای معمولی) در صورت تماس با چشم، منجر به تحریک آن نمی‌شوند.

۸‌. مناسب برای هر نوع مو

استفاده از شامپو بدون سولفات برای هر نوع مویی، از جمله فر، صاف یا رنگ شده بسیار مناسب است. شما چه تجربه‌ای از مصرف شامپو بدون سولفات دارید؟ با ما و دیگران در اینستاگرام اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.