انتخاب بهترین شامپو

ساناز برومندی
19 بهمن, 1399
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

فهرست مطالب

راهنمای انتخاب بهترین شامپو برای ریزش مو

موهای کم پشت و کم حجم همواره یکی از مشکلات اصلی بسیاری از خانم ها و آقایان در سنین بزرگسالی و میانسالی است. بسیاری برای رفع چنین مشکلاتی، به شامپوهای ضد ریزش یا افزایش دهنده رشد مو رو می‌آورند. اما به راستی بهترین شامپو برای ریزش مو باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، تا بتوانیم بهترین نتیجه را از استفاده آن‌ بگیریم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را باهم بیشتر بررسی کنیم…

انتخاب بهترین شامپو ضد ریزش مو

شامپوهای ضد ریزش و افزایش رشد مو از محصولاتی هستند که تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد. معمولا با افزایش سن، خط رویش مو عقب‌تر می‌رود که این امر، کاملا طبیعی است.

براساس تحقیقات یک موسسه آمریکایی، تا ۳۵ سالگی؛ تقریبا دو سوم مردان آمریکایی درجاتی از ریزش مو را تجربه کرده‌اند. با بالا رفتن سن، این مشکل بدتر هم می‌شود: ۸۵ درصد مردان تا سن ۵۵ سالگی به شکل قابل توجهی نازک شدن موهایشان را تجربه می‌کنند.

برخلاف باور عموم، این فقط مردان نیستند که ریزش موی سر را تجربه می‌کنند، بلکه ۴۰ درصد از زنان هم تا سن چهل سالگی به ریزش موی محسوس دچار می‌شوند.

شامپوهای افزایش رشد مو، محصولاتی درمانی هستند که می‌توانند مشکل ریزش مو را برطرف و در عین حال تاثیرات بدِ روانی ناشی از نازک شدن مو یا ریزش کامل آن را ازبین ببرند.

چگونه بهترین شامپو برای ریزش مو را انتخاب کنیم؟

یک شامپو ضد ریزش خوب، سلامت مو و پوست سر شما را تضمین می‌کند. این شامپو محیطی سالم و مطلوب را برای کمک به رشد موهای جدید فراهم می‌سازد. در حالی که شامپوهای افزایش رشد مو می‌توانند خیلی موثر باشند، باید به یاد داشته باشید که هیچ شامپویی معجزه نمی‌کند؛ این موضوع در مورد هر دو نوع شامپوی دارویی و غیر دارویی صادق است.

حقیقت این است که هیچ شامپویی به طور صد در صد در احیای مو موفق نیست. در مورد اینکه این شامپوها چه کاری می‌توانند و یا نمی‌توانند انجام دهند، محدودیت‌هایی وجود دارد.

همواره قبل از خرید، تحقیقات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که بهترین شامپوی ممکن برای مشکل تان را انتخاب می‌کنید. به اینکه کدام شامپو بهترین فروش را دارد توجه نکنید و به جای آن با توجه به نکات زیر خرید خود را انجام دهید:

ترکیبات فعال یا مواد موثره‌ی اصلی را بشناسید.

ساناز برومندی

به دنبال ترکیبات فعالی باشید که کارایی آنها ثابت شده است؛ موادی مثل جینسینگ، ویتامین “E”، آمینو اسیدها و ویتامین‌های گروه “B”.

به دنبال مهارکننده‌های “دی هیدروتستوسترون” ( DHT ) باشید.

از لحاظ پزشکی ترکیبات طبیعی بسیار زیادی وجود دارند که با حساسیت فولیکول به DHT مبارزه می‌کنند. حساسیت فولیکول‌ها به DHT یکی از بزرگترین دلایل ریزش مو است.

به عدم وجود مواد شیمیایی در شامپو توجه کنید.

شامپوهایی را انتخاب کنید که فاقد مواد شیمیایی مانند سولفات‌ها هستند.

توجه کنید که شامپوها ترکیبات سالمی داشته باشند.

شامپوها باید حاوی اسانس‌های روغنی، مواد معدنی و ویتامین‌ها باشند.

شامپوی مناسب برای درمان مشکل مویتان را انتخاب کنید.

شامپویی را انتخاب کنید که مخصوص مشکل ریزش موی شما باشد ( البته اگر پزشک دلیل ریزش موی شما را تشخیص داده است).

در صورت کمبود یک ماده مغذی، شامپویی را انتخاب کنید که حاوی آن ماده باشد.

این موضوع، یک نکته مهم در انتخاب بهترین شامپو برای ریزش مو است. اگر ریزش موی شما به دلیل تغذیه نامناسب است، شامپویی را انتخاب کنید که مواد مغذی را به موی شما برگرداند یا با افزایش گردش خون در فولیکول مو، جذب مواد مغذی را افزایش دهد.

یک شامپوی کامل (چند کاره) انتخاب کنید.

زمانی که از دلیل ریزش موی خود مطمئن نیستید، بهتر است احتیاط کنید و شامپویی را انتخاب کنید که با همه عوامل ریزش مویتان مقابله می‌کند.

به حساسیت هایتان توجه کنید.

اگر به ماده‌ خاصی حساسیت دارید، یک شامپوی ضد ریزش هایپوآلرژنیک بخرید و همیشه فهرست ترکیبات شامپویتان را بررسی کنید.

از خرید شامپوهای معمولی که ضد ریزش مو نیستند خودداری کنید.

از خرید شامپوهایی که مناسب ریزش مو نیستند خودداری کنید، حتی اگر آن شامپوها با عنوان شامپوهایی مناسب برای رشد مو معرفی شده باشند. شامپوهایِ غیر موثر معمولا فقط حاوی مواد نرم کننده، درخشان کننده و خوشبو کننده هستند.

محصولات دارویی برای ریزش مو

ساناز برومندی

برای انتخاب بهترین شامپو برای ریزش مو به ترکیبات دارویی موجود در آن توجه کنید. در مورد ریزش مو، درمان‌های داروییِ کمی وجود دارد و داروی مطرحِ مشخصی را برای رفع این مشکل نمی‌توان معرفی کرد.

به طور کلی، درمان‌های دارویی زمانی به شما کمک می کنند که به ریزش مو مبتلا شده‌اید و می خواهید فورا آن را متوقف کنید. برای مثال در مراحل پیشرفته و نهایی ریزش مو، یک ماده قوی می‌تواند موثر باشد و ریزش را به طور کامل قطع کند.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل به صورت خوراکی، یک داروی گشاد کننده ی عروق (وازودیلاتور) و ضد فشار خون است که عارضه‌ی جانبی آن، افزایش رشد و تیره شدن موهای نازک سر و بدن است. به همین دلیل فرم موضعی آن برای درمان ریزش مو ساخته می‌شود.

ماینوکسیدیل اثر خود را با تاثیر مستقیم بر چرخه‌ی رشد مو اعمال می‌کند. نتیجه‌ی نهایی عملکرد این ماده، طولانی شدن فاز رشد مو (آناژن) و در نتیجه افزایش ضخامت و پرپشت شدن موهاست.

برخی افراد ممکن است در ابتدای مصرف ماینوکسیدیل ریزش مو را تجربه کنند؛ باید توجه کنید که این مسئله طبیعی است، ماینوکسیدیل موهایی که در فاز رشد هستند را بیشتر در این فاز نگه می‌دارد و موهایی را که در فاز استراحت یا ریزش هستند سریعتر وارد فاز رشد می‌کند. به همین دلیل ممکن است فرد ریزش موی زیادی را تجربه کند تا موها مجددا وارد فاز آناژن شوند.

درواقع به همین دلیل است که برای مشاهده‌ی اثر مثبت ماینوکسیدیل باید حداقل ۴ تا ۶ ماه به طور مداوم از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بیشترین اثر این ماده، ۱۲ ماه پس از شروع مصرف مشاهده می‌شود.

برخی از شامپوهای ضد ریزش مو نیز حاوی ماینوکسیدیل هستند. باید توجه داشته باشید همانند محلول موضعی ماینوکسیدیل باید حداقل ۴ تا ۶ ماه از شامپو حاوی ماینوکسیدیل به طور مداوم استفاده کنید تا اثر مثبت آن را مشاهده کنید.

مصرف ماینوکسیدیل به زنان باردار و در ایام شیردهی توصیه نمی‌شود. همچنین آن دسته از افرادی که قصد انجام کاشت مو دارند، از ۲ تا ۳ هفته قبل تا ۳ هفته بعد از عمل، نباید از ماینوکسیدیل استفاده کنند.

فیناستراید

داروی فیناستراید، قرصی است که برای توقف تولید هورمون دی‌هیدروتستوسترون در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هورمون در طاسی مردان نقش مهمی دارد. این دارو هم مانند ماینوکسیدیل برای مشاهده‌ی حداکثر اثر، باید حداقل ۱۲ ماه به طور مداوم مصرف شود.

از سوی دیگر اثر آن فوق العاده تراتوژن (آسیب زا به رشد جنین در دوران بارداری) است. به همین دلیل خانم‌های باردار یا بانوانی که قصد بارداری دارند، حتی نباید قرص‌های شکسته یا خرد شده را لمس کنند.

متاسفانه این دارو هم مانند ماینوکسیدیل عمل می‌کند و اگر مصرف آن را متوقف کنید، با ریزش مجدد مو مواجه خواهید شد. به علاوه، این دارو ممکن است سبب اختلال در نعوظ و ایجاد دیگر مشکلات جنسی در مردان شود؛ اگرچه این موارد چندان شایع نیستند و با قطع مصرف قرص، این عوارض جانبی برطرف خواهند شد، ولی ممکن است این روند به مدت سه ماه طول بکشد.

ترکیباتی موثر برای افزایش رشد مو

انتخاب بهترین شامپو ضد ریزش مو

برای انتخاب بهترین شامپو برای ریزش مو به سایر مواد موثره موجود در شامپو هم باید توجه کنید. در ادامه به ترکیبات اصلی شامپوهای موثر در رشد مو اشاره می‌کنیم؛ هرچند ممکن است وجود آنها در شامپو ضد ریزش مو نیز مفید باشد.

ویتامینهای گروه “ب”

ویتامینهایی مانند بیوتین و ریبوفلاوین برای توقف ریزش مو ضروری است. کمبود ریبوفلاوین هم مانند کمبود بیوتین با ریزش مو در ارتباط است. ویتامین B6 نیز از دیگر ویتامینهای گروه B است که در درمان ریزش مو موثر است. با این اوصاف بهتر است در مواد موثره‌ی شامپوی خود به دنبال ویتامین‌های گروه B باشید.

رزماری

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که روی عصاره برگ رزماری (توجه کنید که عصاره با اسانس متفاوت است) انجام گرفت، نشان داده شد که این ترکیب رشد مو را افزایش می‌دهد. عصاره‌ی رزماری زمانی موثر خواهد بود که علت ریزش مو ، هورمون تِستوستِرون باشد. این تحقیق بر روی موش‌ها نیز انجام گرفته است.

اسید کارنوزیک (Carnosic acid)، ترکیبی فعال در این گیاه است که آسیب‌های وارده به بافت و عصب را درمان می‌کند. توانایی این ترکیب در درمان پایانه‌های عصبی، احتمالا به اعصاب پوست سر جانی دوباره می‌بخشد و به همین دلیل رشد مجدد مو را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

عصاره چای سبز

انتخاب بهترین شامپو ضد ریزشمو

برای انتخاب بهترین شامپو برای ریزش مو ، به دنبال عصاره‌های گیاهی موثر در رشد مو باشید. به عنوان مثال, عصاره چای سبز تاثیر مثبتی بر رشد مو دارد. براساس مطالعه‌ای در کره جنوبی در سال ۲۰۰۷ این ماده رشد فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهد.

چای سبز از برگ‌های تازه و خشک شده چای تهیه می‌شود و میزان آنتی اکسیدان‌هایی مثل “اپی‌گالوکاتچین گالات” (EGCG) در آن بالاست. خواص آنتی اکسیدانی این ماده ۱۰۰ برابر ویتامین E و ۲۵ برابر ویتامین C است.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که EGCG تاثیر هورمون‌های “تستوسترون” و “دی هیدرو تستوسترون” را روی مو کم کرده و سرعت ریزش مو را کاهش می‌دهد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا محرک رویش مجدد موی سر، رطوبت رسان و موثر در درمان شوره‌ی سر است. عصاره این گیاه حاوی مواد معدنی از جمله مس، سدیم، منگنز، پتاسیم و همچنین ویتامین‌هایی نظیر B12 است که در ساخت DNA موثر است. همچنین این گیاه، حاوی ویتامین‌های A، C و E است که با خاصیت آنتی اکسیدانی، از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد مخرب محافظت می‌کنند.

همچنین عصاره این گیاه حاوی ماده‌ای به نام آلوئین است که باعث تحریک ساخت آنزیم‌هایی می‌شود که در رشد مو موثر بوده و باعث افزایش رشد مو می‌شوند.

علاوه بر این، آلوئه ورا چرخه‌ی رشد مو را در فولیکول‌ها تجدید می‌کند و با افزایش گردش خون در ناحیه فولیکول‌های مو باعث به وجود آمدن موهایی ضخیم، سالم و با طراوت می‌شود.

کافئین

انتخاب بهترین شامپو ضد ریزش مو

کافئین یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که می‌توانید در فرمولاسیون بهترین شامپو برای ریزش مو به دنبال آن باشید. این ماده به آسانی در پوست سر قابل جذب است.

کافئین، با اثر منفیِ دی هیدروتسترون بر ریشه های مو، مقابله کرده و باعث کاهش ریزش موها می‌شود. این ماده همچنین انرژی لازم را برای رشد آن ها فراهم می‌آورد.

این ماده موجب تحریک رشد تار مو شده و همین موضوع منجر به بلندتر شدن مو و ضخیم شدن ریشه موها می‌شود. کافئین همچنین دوره آناژن ( فاز رشد سیکل مو) را طولانی می‌کند.

این تحقیق همچنین، تاثیرات کافئین را بر فولیکول موی زنان بررسی کرده که براساس آن می‌توان گفت، این ماده بر فولیکول‌های موی زنان نیز تاثیر مثبت دارد.

از آنجایی که کافئین یک محرک است، جریان خون را در فولیکول‌های مو افزایش داده و از این طریق به رشد سریعتر موها کمک و آن‌ها را قوی تر می‌کند. این ماده همچنین موها را پرتر و ضخیم‌تر نشان می‌دهد.

ویتامین “E”

ویتامین “E” آنتی‌اکسیدانی شناخته شده برای ترمیم و بازسازی بافت مو است. زمانی که از یک شامپوی حاوی ویتامین “E” استفاده می‌کنید، التهاب موجود را کاهش می‌دهید. این ماده آسیب‌های وارده به فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدین ترتیب شرایط بهتر و سالم‌تری را برای رشد مجدد موها فراهم می‌کند.

عصاره نخل اره‌ای(SAW PALMETTO)

عصاره نخل اره‌ای، از تبدیل شدن هورمون “تستوسترون” به “دی‌هیدروتستوسترون” جلوگیری می‌کند. “دی‌هیدروتستوسترن” هورمونی است که با کوچک کردن فولیکول‌های مو، باعث ریزش آن می‌شود.

روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی مزایای بسیار زیادی دارد؛ این روغن، ضد میکروب، ضد التهاب، بی‌حس کننده، مسکن و گشادکننده (منقبض کننده) عروق است.

یک ترکیب نهفته در این ماده، منتول است که جریان خون را در پوست سر افزایش داده و با توجه به اینکه طاسی معمولاً در قسمت‌هایی اتفاق می‌افتد که جریان خون در فولیکول‌های موی آن ناحیه کاهش یافته، از این طریق با افزایش جریان خون در فولیکول‌های مو، ریزش مو را کاهش می‌دهد.

با این حال برخی مطالعات نشان داده که منتول موجود در اسانس نعناع فلفلی بیشتر باعث منقبض شدن عروق می‌شود تا گشاد شدن آن‌ها. ولی این انقباض تنها زمانی رخ می‌دهد که پوست یا عضله‌ی آن موضع ملتهب باشد؛ (مثلا بعد از فعالیت‌های ورزشی). به همین دلیل این ماده، تاثیر منفی روی کاهش ریزش مو ندارد.

جینسنگ

این ترکیبِ آنتی آپوپتوز، به تکثیر سلول‌های درمال پاپیلا که مسئول تولید موی جدید هستند، کمک می‌کند و ظرفیت تولید مجدد مو را افزایش می‌دهد.

جینسنگ با افزایش جریان خون و رساندن مواد مغذی به پوست سر، رشد مو را افزایش می‌دهد. در نهایت، جینسنگ به افزایش سلامت سلول‌ها و فولیکول‌های موی شما کمک کرده و ریزش آن را متوقف می‌کند.

سیستئین

“سیستئین” ترکیبی شناخته شده در شامپوهای ریزش مو است که خاصیت ضد پیری دارد؛ اگرچه نیاز است تحقیقات علمی بیشتری درباره تاثیرات این ماده بر رشد مو انجام شود.

دکسپانتنول

دکسپانتنول، فرم الکلی ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید است که نام آن در شامپوهای ضد ریزش مو به چشم می‌خورد؛ این ماده در تسکین خارش و التهابات پوست سر موثر بوده، سریعا جذب پوست می شود و به لایه‌های عمقی پوست می‌رسد.

این ویتامین باعث افزایش فعالیت و تقسیم سلولی و تسریع سلول سازی در پوست و مو می‌گردد. دکسپانتنول همچنین، رنگدانه سازی را تحریک کرده و باعث افزایش مقاومت کششی مو می‌شود.

اینوزیتول

“اینوزیتول” ماده‌ای شبه ویتامین است که مزایای زیادی برای سلامت پوست و مو دارد، اما تاثیر آن بر رشد مو و جلوگیری از ریزش مو، هنوز ثابت نشده است.

عصاره گیاه “دم‌اسب صحرایی”

عصاره گیاه “دم اسب صحرایی” از جمله دیگر مواد طبیعی است که استفاده از آن در شامپوهای ریزش موی مخصوص آقایان شایع است؛ اگرچه تاکنون (تأثیر آن روی ریزش مو) فقط به همراه بقیه مواد موثره آزمایش شده است.

اکنون که با ویژگی‌های انتخاب بهترین شامپو برای ریزش مو آشنا شدید بگویید شما چه تجربه ای از مصرف این نوع شامپوها دارید؟ آیا نتایج بدست آمده برای شما مثبت بوده است؟ تجربیات‌تان را در این زمینه، با ما و دیگران در سایت و اینستاگرام ساناز برومندی اشتراک بگذارید…

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.