درمان شوره سر

ساناز برومندی
19 آبان, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

فهرست مطالب

درمان شوره سر چگونه انجام میشود ؟

شوره سر نوعی شرایط مزمن روی کف سر می باشد، که با پوسته پوسته شدن همراه است.نکته خوب این است که شوره سر معمولا قابل کنترل است. استفاده از شوینده های مناسب می تواند به درمان شوره سر در موارد خفیف کمک کند.پوست انسان از لایه‌های متعدد سلولی درست شده است. در حالت عادی این سلول‌ها ظرف ۳۰-۲۰روزمراحل رشد خود را طی کرده و از سطح پوست به صورت سلول‌های مرده به بیرون ریخته می‌شوند.

در صورتیکه این روند به شکل غیرعادی تسریع گردد، تعداد سلول‌های مرده افزایش یافته و همراه باچربی و ترشحات دیگر پوست تشکیل « شوره سر » را می‌دهند. همراه با شوره اغلب خارش هم رخ داده و در ضمن اکثر بیماران به انواع شامپوها و داروهای خانگی روی می‌آورند و همه این عوامل باعث تحریک پوست و بدترشدن اوضاع می‌گردد.

درمان شوره سر

علائم شوره سر

در اغلب افراد بالغ، علائم شوره سر به آسانی قابل تشخیص و راه های درمان شوره سر آسان است. پوسته های سفید با ظاهر چرب که به صورت نقطه نقطه روی مو و شانه ها مشخص می شوند و ممکن است کف سر خارش داشته باشد. در واقع درمان شوره سر و خارش با هم ارتباط دارند. معمولا شوره سر در زمستان و در طول پاییز بدتر می شود، زیرا گرمای داخلی موجب خشک شدن بیشتر پوست می شود و در طول تابستان این علائم بهتر می شود.

عواقب شوره سر

عواقب بیماری شوره سر یکی از بیماریهای شایع مو است که یک بیماری مزمن است ، غالبا بیماری مدت ها خاموش باقی می ماند. در هنگام مرحله فعال بیماری ، علایم را می توان با درمان شوره سر کنترل کرد. این بیماری باعث ریزش مو نمی شود و موی چرب و شوره نقشی در طاسی سر ندارند. ولی دست پاچگی و عدم احساس راحتی در برخوردهای اجتماعی و عفونت باکتریایی ثانویه در نواحی درگیر از عوارض آن هستند.

معرفی دستگاه مایکرومیست-ساناز برومندی-بیبی لایت-بالیاژ-مدل لیر-مدل پر-مدل فارا- مدل لیر-درست کردن مو-زنگساژ مو-بهترین سالن زیبایی تهران-پروتئین تراپی مو-بوتاکس مو-درمان شوره سر

علل ایجاد شوره سر :

ایجاد شوره سر دلایل زیادی دارد و می‌تواند به دلایل زیر باشد :

۱- خشکی پوست

شایع‌ترین علت خارش و پوسته ورقه ورقه شدن پوست سر در زمستان که هوا سرد است و در منازل از گرم کننده‌ها استفاده می‌شود،می‌باشد. پوسته‌های ایجاد شده ناشی از خشکی پوست معمولاً کوچک‌تر و کم چرب‌تر از پوسته‌های ایجاد شده ناشی از علل دیگر می‌باشند و معمولاً علایم و نشانه‌های خشکی پوست در دیگر نقاط بدن مثل بازو و پاها نیز دیده می‌شود.

۲- پوست چرب و تحریک شده ( درماتیت سبوریک )

این حالت، یکی دیگر از شایع ترین علل ایجاد شوره سر است و مشخصه آن پوست چرب و قرمز پوشیده از پوسته‌های برفکی سفید یا زرد است. درماتیت سبوریک نه تنها پوسته سر، بلکه دیگر نواحی که غدد سباسه زیادی دارند مانند ناحیه ابروها، گوشه‌های بینی، پشت گوش، زیر سینه‌ها، کشاله ران و گاهی اوقات زیر بغل‌ها را نیز درگیر می‌کند.

۳- ناکافی بودن شست و شوی سر

در صورت عدم شست و شوی مرتب موها با شامپوی مناسب، چربی و سلول‌های پوست تجمع می‌یابند و می‌توانند شوره ایجاد نماید.

۴- پسوریازیس

این نوع عارضه پوستی موجب تجمع سلول های مرده پوست می شود که پوسته های نقره ای ضخیمی ایجاد می نماید. پسوریازیس معمولاً بر روی زانوها، آرنج و .. دیده می شود. ولی می تواند پوست سر را نیز درگیر نماید.

۵- حساسیت به محصولات مراقبت از مو ( درماتیت تماسی )

گاهی حساسیت به برخی ترکیبات محصولات مراقبت از مو یا رنگ موها، بخصوص پارا فنیلن دی آمین، می‌تواند موجب قرمزی، التهاب گردد که بایستی سریعا به درمان شوره سر مراجعه کرد.

۶- قارچ مخمر

این قارچ بر روی پوست سر اغلب افراد سالم و بالغ زندگی می‌کند بدون اینکه مشکل خاصی ایجاد نماید. اما گاهی اوقات رشد آن از کنترل خارج شده، از چربی‌های مترشحه توسط فولیکول‌های مو تغذیه می‌کند و موجب تحریک تکثیر سلول‌های پوست می‌شود. نتیجه آن تعداد زیادی سلول‌های مرده پوست است که که با چربی پوست سر به هم می‌چسبند و به شکل پوسته‌های سفید برفکی روی سر دیده می‌شوند.

دقیقاً مشخص نیست که چه عاملی باعث رشد بیش از حد این موجود زنده می‌شود، اگر چه چربی بیش از حد پوست سر، تغییرات سطح هورمونی، استرس، بیماری‌ها، اختلالات نورولوژیک، ضعف سیستم ایمنی و عدم شست و شوی کافی موها می‌توانند در شکل گیری شوره سر مؤثر باشند.در ادامه با راه های درمان شوره سر آشنا خواهیم شد.

درمان شوره سر

 

پیشگیری از شوره سر 

علاوه بر درمان شوره سر میتوان از شوره سر نیز پیشگیری کرد که علاوه بر استفاده منظم از شامپو، برخی اقدامات می تواند ریسک ایجاد شوره سر را در شما کاهش دهد:

استرس خود را کنترل کنید :

استرس بر سلامت کلی شما تاثیر می گذارد و شما را مستعد ابتلا به برخی بیماری ها می کند. استرس می تواند به ایجاد شوره سر و یا بدتر شدن علائم موجود بیانجامد.

استفاده مرتب از شامپو :

اگر پوست سر شما چرب باشد استفاده روزانه از شامپو می تواند مانع از شوره سر شود.

استفاده از نور خورشید :

نور خورشید می تواند انتخاب خوبی برای درمان شوره سر باشد. اما از آن جایی که قرار گرفتن در معرض تابش فرابنفش خورشید می تواند به پوست آسیب برساند و احتمال ایجاد سرطان پوست را افزایش می دهد از حمام آفتاب بپرهیزید. می توانید زمان اندکی را در فضای باز سپری کنید ولی در این مدت از ضدآفتاب مناسب روی پوست صورت و بدن استفاده کنید.

راه های درمان شوره سر

راه های درمان شوره سر بسیار زیاد است. در ادامه بهترین راه ها را به شما خواهیم گفت.

روغن درخت چای

از لحاظ تاریخی، روغن درخت چای برای درمان بیماری‌های مختلف از آکنه تا پسوریازیس استفاده می‌شده است. همچنین ثابت شده است که خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی قوی دارد که ممکن است به کاهش علائم و درمان شوره سر کمک کند.

در واقع، طبق یک بررسی، روغن درخت چای در مبارزه با سویه خاصی از قارچ که می‌تواند باعث درماتیت سبورئیک و شوره سر شود، موثر است. یک مطالعه ۴ هفته‌ای با درمان روزانه ۱۲۶ نفر با شامپو حاوی ۵ درصد روغن درخت چای یا دارونما، اثرات روغن درخت چای را بر شوره سر بررسی کرد. در پایان مطالعه، روغن درخت چای شدت علائم را تا ۴۱ درصد کاهش داد و چربی و خارش را بهبود بخشید.

توجه داشته باشید که روغن درخت چای می‌تواند در افرادی که پوست حساسی دارند، باعث تحریک شود. بهتر است قبل از استفاده مستقیم روی پوست، آن را با اضافه کردن چند قطره به روغن حامل مانند روغن نارگیل رقیق کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل که به دلیل فواید سلامتی متعددش شناخته شده است، اغلب به‌عنوان یک درمان طبیعی برای درمان شوره سر نیز استفاده می‌شود. روغن نارگیل ممکن است به بهبود آبرسانی پوست و جلوگیری از خشکی کمک کند، زیرا خشکی سر می‌تواند شوره سر را بدتر کند.

یک مطالعه کوچک روی ۳۴ نفر نشان داد که روغن نارگیل به اندازه روغن معدنی در بهبود آبرسانی پوست موثر است. تحقیقات دیگر نشان داده است که روغن نارگیل می‌تواند به درمان اگزما، یک بیماری پوستی که ممکن است برای ایجاد شوره سر همراهی نماید، کمک کند.

یک مطالعه اثرات روغن نارگیل و روغن معدنی را بر درماتیت آتوپیک، نوعی اگزما که با خارش و التهاب مشخص می‌شود، مقایسه کرد. استفاده از روغن نارگیل روی پوست به مدت هشت هفته علائم را تا ۶۸ درصد کاهش داد، که میزان بهبودی در گروه روغن‌های معدنی، تنها ۳۸ درصد بود.

روغن نارگیل و ترکیبات آن نیز در برخی از مطالعات میکروبی با تیوب، خاصیت ضد میکروبی دارند، اگرچه اثرات آن بر روی سویه خاصی از قارچ که باعث شوره سر می‌شود، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

آلوئه ورا

آلوئه ورا نوعی ساکولنت است که اغلب به پمادها، لوازم آرایشی و لوسیون های پوستی اضافه می‌شود. اعتقاد بر این است که وقتی آلوئه ورا روی پوست استفاده می‌شود، به درمان بیماری‌های پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و تبخال کمک می‌کند. همچنین ممکن است در درمان شوره سر مفید باشد.

طبق یک بررسی، خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آلوئه ورا می‌تواند به محافظت در برابر شوره سر کمک کند. به‌طور مشابه، یک مطالعه میکروبی از نوع لوله‌ای، نشان داد که آلوئه ورا در برابر چندین گونه قارچ موثر است و ممکن است به کنترل عفونت‌های قارچی که باعث ریزش مو در پوست سر می‌شوند، کمک کند و شوره سر و ریزش مو را همزمان درمان کند.

مطالعات لوله‌ای، همچنین نشان داده است که آلوئه ورا می‌تواند التهاب را کاهش دهد، که ممکن است علائم را تسکین دهد.علیرغم این نتایج امیدوارکننده، مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا چگونگی تأثیر مستقیم آلوئه ورا بر درمان شوره سر چرب و خشک را نشان دهد.

کاهش سطح استرس

اعتقاد بر این است که استرس بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی و تندرستی تأثیر می‌گذارد. این می‌تواند همه چیز را از شرایط مزمن گرفته تا سلامت روان تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که استرس به خودی خود باعث شوره سر نمی‌شود، اما می‌تواند علائمی مانند خشکی و خارش را تشدید کند؛ به همین دلیل است که در درمان شوره سر خشک تاثیر بسیار بیشتری دارد.

حفظ سطوح بالای استرس در طولانی‌مدت ممکن است فعالیت سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. یک سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند توانایی بدن شما را برای مبارزه با برخی از عفونت‌های قارچی و بیماری‌های پوستی که به شوره سر کمک می‌کنند، کاهش دهد.

در واقع، یک مطالعه بر روی ۸۲ نفر مبتلا به درماتیت سبورئیک، یکی از شایع‌ترین انواع علت شوره سر، نشان داد که بیشتر دوره‌های درماتیت پس از یک رویداد استرس‌زا در زندگی رخ داده است. برای کنترل سطح استرس، برخی از تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا رایحه درمانی را امتحان کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب با انواع فواید سلامتی مرتبط است که شامل بهبود حساسیت به انسولین و تسریع کاهش وزن سریع  است. یکی از روش‌های بهبود شوره سر، درمان شوره سر با سرکه سیب است. اعتقاد بر این است که اسیدیته سرکه به تحریک ریزش سلول‌های مرده پوست روی پوست سر کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود که سرکه سیب PH پوست را متعادل می‌نماید تا رشد قارچ را کاهش دهد و در نتیجه با شوره سر مبارزه کند.

با این‌حال، هیچ مطالعه‌ای برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد و بسیاری از مزایای سرکه سیب برای شوره سر بر اساس شواهد حکایتی است.

همانطور که گفته شد، مطالعات میکروبی نشان می‌دهد که سرکه سیب و ترکیبات آن می‌تواند از رشد انواع خاصی از قارچ‌ها جلوگیری کند. اگر می‌خواهید درمان شوره سر با سرکه سیب را امتحان کنید، چند قاشق غذاخوری به شامپوی خود اضافه کنید یا آن را با سایر روغن‌های ضروری ترکیب کنید و مستقیماً روی موها اسپری کنید.

مصرف امگا ۳ کافی

اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در بدن دارند. آن‌ها نه‌تنها غشاهای سلولی را می‌سازند که سلول‌های شما را احاطه کرده‌اند، بلکه در عملکرد قلب، سیستم ایمنی و ریه‌های شما نیز بسیار مهم هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ نیز برای سلامت پوست حیاتی هستند.

آن‌ها به مدیریت تولید چربی و هیدراتاسیون، بهبود زخم و جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کنند. کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند باعث مجموعه‌ای از علائم از جمله خشکی مو، خشکی پوست و حتی شوره سر شود.

به همین دلیل است که این مورد را نیز یکی از راهکارهای درمان شوره سر چرب و خشک می‌دانند؛ زیرا نه‌تنها میزان چربی پوست سر کنترل می‌شود، بلکه به درمان شوره سر در سن بلوغ کمک می‌نماید. اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین می‌توانند التهاب را کاهش دهند، که ممکن است به تسکین علائم تحریک و شوره سر کمک کند.

ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل آلا و ماهی خال خالی منابع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. همچنین می‌توانید مکمل روغن ماهی مصرف کنید یا مصرف سایر غذاهای غنی از امگا ۳ مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو را افزایش دهید.

 

درمان شوره سر

 

استفاده از شامپو ضد شوره

یکی دیگر از راه های درمان شوره سر استفاده از شامپوهای ضد شوره میباشد. شامپو ضد شوره سی دی سی یکی از بهترین محصولات برای درمان شوره سر میباشد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.