ریزش مو در زنان

ساناز برومندی
26 آذر, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

فهرست مطالب

آشنایی با ریزش مو در زنان

یکی از معضلات پیش روی بسیاری از بانوان، مسئله‌ی ریزش مو است. اگرچه ریزش مو بطور میانگین ۱۰۰ تار مو در روز امری طبیعی است، اما زمانی که از این حد شدیدتر می‌شود، باید به فکر راه‌های موثری برای درمان باشید. علاوه بر مشکلات ژنتیکی، بیماری و شرایط محیطی که در زنان و مردان به طور مشترک منجر به ریزش مو می‌شود، مشکلات هورمونی دلیل دیگری برای ریزش مو است که در زنان به مراتب شایع‌تر است. حال چرا مشکلات ریزش مو در زنان را مهم‌تر از ریزش موی مردان است؟

این مسئله به مهم‌تر بودن مسئله‌ی زیبایی برای خانم‌ها برمی‌گردد. ممکن است مردان با طاسی سر خود مشکلی نداشته باشند، اما این برای بانوان یک مشکل مهم محسوب می‌شود. بنابراین در این بخش از مطالب دلایل ریزش موی زنان، درمان ریزش مو زنان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ریزش مو در زنان تا چه حد شایع است؟

بسیاری بر این باورند که ریزش مو تنها در مردان به چشم می‌آید. درحالی که آمارها نشان می‌دهند بیش از ۵۰ درصد زنان دچار این مشکل می‌شوند. درواقع اگرچه ریزش مو در مردان برجسته‌تر است، اما زنان به همان اندازه یا حتی بیشتر مشکل ریزش مو دارند. ریزش مو در زنان بالای ۴۰ سال و افرادی که به تازگی مادر شده‌اند بیشتر از سایرین مشاهده می‌شود. زنانی که تحت درمان‌های دارویی و شیمی درمانی قرار می‌گیرند نیز دچار ریزش موی شدید می‌شوند.

البته مشکلات ژنتیکی و حتی مدل بستن مو( کشیده شدن دائم مو) در ریزش مو زنان موثر است. درمان بیماری‌هایی نظیر آلوپسی آندروژنیک اگر به موقع انجام نشود، منجر به بروز طاسی در زنان می‌شود.

ریزش مو زنان - درمان ریزش مو زنان- ریزش مو در زنان

مهم‌ترین دلایل ریزش موی زنان چیست ؟

زمانی که روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار از موهای خود را از دست می‌دهید، در واقع فرایند ریزش و رویش موی نرمالی دارید. اما زمانی که این تعادل برهم می‌خورد، شما به مرور متوجه ریزش موهای خود می‌شوید.

چرخه‌ی مو شامل سه مرحله‌ی آناژن (مرحله رشد)، کاتاژن (گذار) و تلوژن (استراحت) است؛ بیش از ۸۰ درصد موهای سر در مرحله‌ی رشد هستند که بین ۲ تا ۸ سال است؛ اما در مرحله‌ی گذرا، فولیکول‌های مو به تدریج تحلیل می‌روند( بین دو تا ۳ هفته). مرحله‌ی سوم که فاز استراحت مو است، موها می‌ریزند( معمولا در مدت ۲ تا ۴ ماه). حال هر عاملی که در این چرخه تداخل ایجاد کند، منجر به ریزش خیلی شدید مو در خانم ها می‌شود.

از مهم‌ترین دلایل ریزش مو زنان موارد مصرف دارو، بیماری، عفونت، تاثیر مواد شیمیایی است. هریک از این موارد تا حدی در برهم خوردن چرخه‌ی عمر مو تاثیرگذارند.

دلایل ریزش مو زنان - درمان ریزش مو زنان

روش های درمان ریزش مو در خانم ها چیست ؟

موهای شما چیزهای زیادی را درباره شما فاش می‌کنند. بلند یا کوتاه، صاف یا فر و مرتب یا ژولیده بودن موها، بیان کننده‌ شخصیت شما هستند. برای خانم‌ها موی سر چیزی بیش از یک دسته الیاف است! بنابراین زنانی که دچار ریزش مو می‌شوند، تنها موهای خود را از دست نمی‌دهند؛ بنابراین مشکل ریزش مو در زنان، مسئله‌ی کاملا مهمی است که باید درمان شود.

با توجه به دلایل متعددی که برای ریزش موی زنان وجود دارد، درمان‌های مختلفی نیز باید پیش‌بینی شود. ریزش روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو کاملا طبیعی است. این میزان ریزش در روزهایی که حمام می‌کنید، تا ۲۵۰ تار مو هم رخ می‌دهد. بنابراین یکی از راه‌های پیشگیری از ریش مو، شستشوی متعادل موهاست. اگر هر روز موهای خود را شستشو می‌کنید، باید انتظار ریزش بیش از حد آنها را هم داشته باشید.

• درمان ریزش مو در زنان

اگر طبق تشخیص پزشک، ریزش مو به دلیل بیماری‌های ژنتیکی باشد، باید نسبت به درمان آن اقدام کنید؛ بیماری‌های دیابتی و تیروئیدی از دیگر دلایل ریزش مو در زنان است که لازم است درمان شوند. به عبارتی ریزش مو علامتی است که بدن به عنوان واکنشی در برابر برخی بیماری‌ها بروز می‌دهد. بنابراین سلامت موی زنان نشان از سلامت جسم و روان آنان خواهد داشت.

• اصلاح رژیم غذایی

یکی از روش های درمان ریزش مو در خانم ها، اصلاح رژیم غذایی است. تغذیه‌ی نامناسب در هر سنی می‌تواند منجر به ریزش مو شود؛ بنابراین رفع مشکلات تغذیه‌ای و استفاده از مکمل‌های ویتامینی در درمان ریزش مو در زنان موثر خواهد بود. کمبود آهن، روی، مس و ویتامین‌های گروه B، ریزش مو در زنان و مردان را در هر سنی به دنبال دارد. کمبود مواد مغذی به ویژه در زنان باردار و مادران شیرده به دلیل تغذیه‌ی کودک از بدن مادر، شایع‌تر است. این افراد باید نسبت به تغذیه‌ی خود محتاط‌تر باشند تا شاهد مشکلات ریزش مو و کم‌پشتی موهای خود نباشند.

• درمان مشکلات هورمونی

یکی از موارد ریزش موی شدید در زنان، برهم خوردن تعادل هورمون‌هاست. از علائم ریزش موی هورمونی در زنان می‌توان به ریزش موی الگوی مردانه اشاره کرد. این مورد که به دلیل اختلالات هورمونی رخ می‌دهد، باید به طور جدی درمان شود. تشکیل کیست تخمدان از دیگر دلایلی است که ریزش مو یا رشد موهای زائد را در پی دارد. راه حل این دسته از مشکلات، مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایشات دقیق است. در نهایت مطابق با تجویز متخصص نسبت به درمان اقدام کنید. در نهایت شاهد بازگشت موهای ازدست رفته‌ی خود خواهید بود.

ضد ریزش

درمان خانگی ریزش موی زنان چیست ؟

امروزه می‌توانید در هر صفحه‌ی اینترنتی، راهکارهای زیادی برای توقف ریزش مو در زنان مشاهده کنید. برای اطلاع از بازدهی هریک از این روش‌ها، باید آن را امتحان کنید؛ درحالی که بسیاری از این روش‌ها تنها تجربه‌ی شخصی افراد است و نمی‌توان کاملا به آنها اعتماد کرد.

البته رعایت برخی نکات می‌تواند ریزش موهای شما را متوقف کند. از جمله اینکه مزاج خود را بشناسید؛ سپس بر اساس آن در هر فصل، ترکیبی از مواد غذایی و میوه و سبزیجات مصرف کنید. شامپوی شستشو را متناسب با جنس مو و پوست سر خود انتخاب کنید.

انواع شامپو برای ریزش مو زنان را می‌توانید برای جلوگیری از ریزش  خریداری کنید. از شستشوی هر روزه‌ی موهای خود خودداری کنید.

توجه داشته باشید که مشکلاتی نظیر آلوپسی سر و مشکلات ژنتیکی را نمی‌توان با درمان‌های معمول خانگی برطرف نمود. این مشکلات نیازمند معاینه و درمان متخصصین است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.